Waarom suikervrij eten?

Suiker, en vooral geraffineerde suiker, belast het lichaam op allerlei manieren. Geraffineerde suiker is die suiker die verwerkt werd voor consumptie zoals het suikerklontje in je koffie en onderscheidt zich daarmee van natuurlijke suikers die we terugvinden in fruit. Geraffineerde suiker wordt in ons lichaam omgezet in glucose, maar omdat we helemaal niet zoveel glucose nodig hebben, wordt dit grotendeels omgezet in vet.

Suikers, glucose en tot slot overtollig vet zijn om zeer veel redenen slecht voor het lichaam, van hart – en vaatziekten tot chronische vermoeidheid. Aanvankelijk kan suiker voor een kort gevoel van energie zorgen, maar dit is slechts tijdelijk en zal er vlug toe leiden dat de vermoeidheid harder toeslaat en de drang naar suiker terug de kop opsteekt.

 

Door wat vervang je suiker?

Er zijn verschillende suikervervangers op de markt zoals stevia, aspartaam en sacharine. Deze suikervervangers hebben een andere zoete kracht dan de gewone suiker, het is dus belangrijk de verpakking altijd goed te lezen. Met stevia bijvoorbeeld moet je een 1/10 verhouding respecteren ten opzichte van de hoeveelheid suiker die je zou gebruiken.

Contacteer een diëtist om meer informatie te krijgen over suikervervangers. Een erkende diëtist vind je hier: Vlaamse Beroepsvereniging van Voedingsdeskundigen en Diëtisten.

Vlaamse Beroepsvereniging van Voedingsdeskundigen en Diëtisten

Suikervrij bakken: hoe doe je dat?

In traditionele bakrecepten zal suiker een vaak voorkomend ingrediënt zijn, maar suiker is absoluut niet noodzakelijk om lekkere desserts te maken. Je kan een suikervervanger gebruiken zoals honing, stevia of iets helemaal anders zoals we deden in deze recepten: chocolade cake zonder suiker of tiramisu zonder suiker.

Voor een extra zoete smaak voeg je wat framboosjes toe bijvoorbeeld.

 

Veel bak – en smulplezier!